keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

16 merkkiä, joista tunnistat erikoisherkän ihmisen – tuntuvatko tutulta?

Elikkä tämä kirjotus on tästä the voicen kirjotuksesta:


Olen siis tunnetusti tai ei kaikki sitä tiedä, että olen todella herkkä ihminen. 
Jos mulle sanotaan rumasti tai todella kauniisti, niin tulee kyyneleet silmiin. Melkein tulee kyyneleet silmiin kun tätäkin kirjottelee.

Siihen riittää hyvä kappale, elokuva tai että joku itkee telkussa tai leffassa tai muuten vaan jotain todella kauheaa tai kaunista.

Aistitko enemmän ympäristösi asioita kuin muut? 

Mun mielestä mä ainakin huomaan jotkut asiat, jotkut muutokset tai muuten vaan erilaiset asiat. En nyt tiiä että nopeammin kuin muut.

Huolehditko helposti siitä, miltä toisista ihmisistä tuntuu?

Jos joku on surullinen, niin tottakai lohduttaa, mut en mä halua et joku on mun takia surullinen tai en halua että mua vihataan. Mutta todella paljon kuuntelen ihmisiä ja on se kiva auttaa.

Viihdytkö paremmin hiljaisissa, vähemmän kaaoottisissa ympäristöissä?

Kyllä, olen "kotihiiri", tykkään olla rauhassa kotona jossa on turvallista. Olen nyt vasta yrittänyt vähän käydä paikoissa, koska en ole sosiaalinen ollenkaan, en osaa jutella spontaanisti uusien ihmisten kanssa. Se on taito jota mulla ei vaan ole, kai senkin voi oppia. Se on taas se tunnettu itseluottamus/itsevarmuus, joka auttaisi sosiaalisissa tilanteissa, mutta kun on koulukiusattu. Niin se ei vaan palaudu ihan heti, vaikka yläaste ajoilta onkin aikaa, mutta en vaan halua miettiä että mitä muut ihmiset musta ajattelee. Aina miettii että jotain pahaa. Olen hieman päässyt tietysti eteenpäin siitä mitä olin yläasteella. Teinhän sen juomishaasteenkin VIDEOLLE, mitä en ajatellut ikimailmassa tekeväni. Ja sit on vielä ahtaanpaikankammo/väkijoukkokammo, eli jos jossain paikassa on paljon tuntemattomia ihmisiä, niin saatan mennä paniikkiin.

1. Syvät tunteet. Erityisherkkä ihminen prosessoi asiat syvemmältä kuin vähemmät herkät toverinsa.

Joo, mä mietin aina asiat paljon monimutkaisemmin, mut tuntevat ihmiset kyllä tietää sen. Ei voi yksinkertaisesti miettiä mitään. Aina elokuviakin katsoessa miettii että mitäköhän tuollekkin henkilölle tapahtuu elokuvan loputtua.

2. Emotionaalinen reagointi. Tavalliseltakin vaikuttavat tilanteet voivat saada erityisherkät reagoimaan, koska he ovat muita empaattisempia.

Joo, kyl jossain tilanteissa oon huomannut, mut just nyt ei tuu mieleen mitään tilannetta.

3. Herkkyyden pitäminen negatiivisena asiana. Länsimaisessa kulttuurissa herkät päätyvät usein kiusatuiksi, kun taas Aasian kulttuureissa heitä arvostetaan.

No en mä mun herkkyyttä ihan kaikille näytä, mut nyt kaikki ketä tämän lukee, niin tietää että oon todella herkkä. Olisin ihan kingi Aasian maissa. Mutta kun ollaan tällasessa maassa, jossa herkkyys on huono asia joidenkin mielestä, niin meitä sorretaan ja kiusataan. Siks mutkin yläasteella otettiin silmätikuks, koska en pistänyt vastaan, herkkyyden ja ujouden takia.

4. Yksin kuntoileminen. Erityisherkät välttelevät usein joukkueurheilulajeja, koska he eivät halua toisten tarkkailevan liikkeitään.

Juu, en yhtään tykkää mennä kuntosaleille, ja oon aina vihannu joukkueurheilulajeja. Koulun liikuntatunneilla vihasin esim. jalkapalloa tai koripalloa. En oo vaan ikinä tykänny niistä lajeista. En vaan tykkää paikoista joissa ihmiset voivat arvioida mun liikkeitä.

5. Päätösten teko vie aikaa. Herkät ihmiset käyvät läpi suuren joukon tiedostettuja ja alitajuisia asioita ennen kuin tekevät päätöksensä.

Joo, tämä on ihan mua. En osaa päättää koskaan, koska jos on kaksi asiaa mistä pitää valita, niin miettii että jos valitseekin väärin ja se toinen asia olisikin ollut parempi. 

6. Vääristä päätöksistä hermostuminen. Herkät reagoivat tunteellisesti voimakkaammin, joten pienikin negatiivinen tunne tuntuu heistä paljon isommalta kokemukselta.

Voin sanoa isolla koolla että KYLLÄ! Jos valitsen väärin tai teen väärin, niin se syyllisyys ja negatiivinen tunne on ihan tuttua. Olen itsekin negatiivinen ihminen, joten ihan tuttua että mistään ei oikeen voi ajatella positiivisesti. 

7. Mestaruus yksityiskohdissa. Erityisherkkä huomaa ensimmäisenä yksityiskohdat huoneessa, ja hän kiinnittääkin usein huomioita asioihin, joita muut eivät edes huomaa.

Välillä ainakin tuntuu ettei toiset huomaa edes jotain mitä mä huomaan. Jos joku pienikin asia on eri tavalla kuin ennen, ni kyllä sen huomaa ja sit kyselee, et onks tää täs ihan tarkotuksella tai jotain sellasta.

8. Kaikki erityisherkät eivät ole introvertteja. 30 prosenttia tähän neurologiseen vähemmistöön kuuluvista on ekstrovertteja, ja he ovat monesti tottuneet yhteisöllisyyteen kasvatuksensa ansiosta.

Tykkään olla siis pienemmässä porukassa, kuin isossa ryhmässä.
Tein ihan mielenkiinnosta johtuen testin, että kumpi olen, tuli tällainen tulos:

Olet introvertti

Vastasit kyllä 16/20 kohtaan. 
Olet luonteeltasi introvertti. Mitä useampaan kysymykseen vastasit "kyllä", sitä introvertimpi olet.

Testi löytyy TÄÄLTÄ.

9. Hyviä tiimityössä. Syvän ajattelukykynsä ja empaattisuutensa takia erityisherkät ovat hyviä tiimin jäseniä. He soveltuvat parhaiten neuvonantajan paikalle, eivät johtotehtäviin.

En kyllä välttämättä tykkää ryhmätöistä, mutta ajattelen monipuolisesti asioita, niin joo. Ja todellakin totta että tykkään tehdä tehtävää, mutta en tykkää esittää sitä. En ole luotu johtotehtäviin.

10. Kokevat helposti ahdistusta ja masennusta. Tämä pitää paikkansa, jos erityisherkän menneisyydessä on paljon negatiivisia kokemuksia.

Kyllä tämäkin on totta mun kohdalla, kyllä se koulukiusaus jättää syvät arvet, ja ahdistun joistain asioista todella helposti ja varmaan joskus pientä masennustakin saattaa ilmetä. Riippuu niin tilanteissa.

11. Ärsyttävä ääni ärsyttää erityisherkkiä tuhannesti muita enemmän, koska heidän aistinsa ylikuormittuvat helpommin kuin muiden.

No kyl joskus joo kun on joku ihmeääni, niin joo en pysty keskittymään tavalliseen tapaan. Ja ärsyttää sellanen joo.

12. Erityisherkkä ei usein siedä väkivaltaelokuvia. Väkivalta voi stimuloida liikaa kyseisiä henkilöitä, joten ne eivät välttämättä ole soveliasta viihdettä varsinkaan ennen nukkumaanmenoa.

Kyllä mä niitä välillä katon, mut ei ne välttämättä lempielokuvia oo. Ja voi niistä joskus nähdä jotain untakin. En oikeen oo väkivallan ystävä, mut kaikenlaiset elokuvat kelpaa.

13. Erityisherkät itkevät helposti. Heidän ei tule asettaa itseään tilanteisiin, joissa kyyneleitä ja inhimillisyyttä pidetään nolona asiana. Perheenjäsenten ja ystävien on hyvä tukea herkkää ihmistä ilmaisemaan tunteitaan vapaasti.

Tää on sanomattakin selvää että oon erityisherkkä, koska itken niin helposti. Viimeks oli ärsyttävää, kun olin työhaastattelussa, niin ei se mitenkään hyvin mennyt, mut pitelin itkua ja kun pääsin autoon asti, niin rupesin itkemään. Ja se oli ensimmäinen työhaastattelu ikinä ja en ihan vähään aikaan uudestaan mene, kun siitä tuli niin paska fiilis. En osaa vastata niihin peruskysymyksiin, kun se on niin ahdistava tilanne. Ja toinen oli työharjottelussa, kun ei mulle oltu annettu palautetta ja kerrottiin loppuarvioinnissa vasta et olin ollu ihan paska, ja pidin kyyneleet sisällä niin kauan kunnes olin autossa ja itkin koko kotimatkan. Se oli kauheeta, mut en voi sille mitään että oon niin herkkä. Enkä välttämättä kerro näitä asioita kaikille, mutta nyt haluan että kaikki kuulee millainen ihminen olen. Onneks äiti on aika samanlainen herkkä ihminen, niin se tajuu mun tunteellisuuden 

14. Herkkyys kritiikille. Erityisherkkä reagoi todella voimakkaasti kritiikkiin, minkä vuoksi hän voi pyrkiä välttelemään tilannetta muiden miellyttämisen avulla, tai esimerkiksi kritisoimalla itseään ensin ennen kuin muut ehtivät sanoa poikkipuolista sanaa.

No äskeisessä kerroin nuo pari tilannetta, ja yritän joo miellyttää välillä ettei kukaan sanois mitään huonoa kritiikkiä.

15. Hyvätapaisuus. Erityisherkät osaavat ottaa toiset ihmiset huomioon. He ottavat toiset huomioon hienotunteisilla tavoilla, jotka eivät välttämättä tule vähemmän herkän mieleen.

Kyllä mä mietin että miltä ihmisistä tuntuu ja otan ne huomioon, jos sanoin jonkun mielestä väärin, niin kyllä sen aika nopeasti korjaa paremmaks, ettei ne saa musta väärää kuvaa. Mulle välillä jotkut ihmisistä uskoutuu, mutta en niitä asioita levittele muualle. En halua juoruta asioista. Varsinkin töissä, joku puhuu pahaa jostain ihmisestä, niin esitän etten ole mitään mieltä ja en kyllä kerro eteenpäin asioita, ellei ole pakko. "Jos ei ole pakko niin en ole kuullut mitään." Pidän siis paljon asioita sisällä.

16. Erityisherkälle ihmiselle avokonttori on helvettiä. Tämä ihmisryhmä tarvitsee yksityisen työtilan, jossa he voivat omassa rauhassaan syventyä työntekoon.

Tähän kohtaan en kyllä osaa sanoa mitään. Mutta jos olisin sellaisessa työssä missä olisi avokonttori, en kyllä tykkäisi.


Tässä oli asioita minusta, toivottavasti se auttaa minun ymmärtämisessä.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti